Última modificació: 25 de juny de 2020
Sabia que Telecinco no era un bon marit per Prisa. Jo ho pensava “no et casis, ho posarà tot a nom d’ell i finalment et quedaràs sense res”. I així està passant. La primera gran baixa ha estat CNN+, el primer i únic canal de televisió privada all news, que emet notícies les 24 hores del dia. Mitjançant l’acord de fusió entre Telecinco, Prisa i Mediaset, Prisa deixava en mans de Telecinco tots els seus canals en TDT menys aquest, del qual volia reservar-se el dret de llogar i gestionar el contingut. Però, com que estem en vaques flaques, ha hagut d’abandonar el canal a la seva sort. I com que a Telecinco (qui ho dubtava) no li interessa mantenir un canal com aquest, CNN+ no podrà renovar la seva llicència i quedarà (el canal amb tots els seus treballadors) a la deriva. Així, Prisa s’ha desprès de tots els seus canals en obert que en el seu moment li va repartir el govern espanyol.
La CNN americana, propietària del 50% d’aquest canal tot notícies (que el 1999 va cedir la seva marca a Prisa) no està d’acord amb la decisió d’aquest grup multimedia, que disposa de l’altra meitat, tot i que, segons ha manifestat, no l’afectarà el tancament, perquè Prisa no trencarà cap contracte amb ella, simplement no el renovarà. I si els inventors de la fórmula tot notícies a la televisió, no ho veuen clar, m’haig d’obligar a reflexionar.
És cert que mantenir un canal tot notícies és una aposta cara, amb predomini del directe i la immediatesa, i amb una clara vocació de servei públic. Per això, pel seu elevat cost de manteniment (cal una gran inversió en equips de professionals per oferir una àmplia cobertura i en suport tecnològic i no són els formats que més anunciants atrauen, per la seva baixa audiència comparada amb altres i per la seva naturalesa que es basa en informació gairebé ininterrompuda), per això i pel seu paper com a servei públic, que aquesta fórmula s’associa especialment als mitjans de comunicació pública.
Per tant, que un grup mediàtic disposi de canals d’informació 24 hores és més una qüestió de prestigi que de rendibilitat. Per aquest motiu, en un país on la televisió privada hibrida cada cop més la informació amb l’espectacle, era un motiu d’esperança que Prisa seguís apostant pels continguts informatius dignes, que anteposés el prestigi i la qualitat a la lògica empresarial dels beneficis a curt termini. Però està vist que, a Espanya, el prestigi i la qualitat cada cop es porten pitjor amb les fusions i els fons d’inversió, i estan condemnats a finançar-se només amb diners de les arques de l’Estat.
CNN+ tenia una marca, un renom de sèrie, perquè es basava en un format adaptat del canal de notícies més vist als Estats Units. I que un canal apadrinat per la CNN plegui veles és mosquejant, fa grinyolar alguna cosa. És la confirmació que el panorama informatiu espanyol està de capa caiguda, i que a Espanya només pensem a fer diners. Perquè Telecinco només pensa en els diners quan afirma que no està por la labor de fer que Atlas News creï un canal monogràfic dedicat a la informació. Però sí que en té dedicat a la ficció, especialment a la ficció predominant que podem veure als seus canals temàtics: Sálvame Deluxe i altres circs. Entenem que el prestigi no és la seva prioritat.
Mentrestant, professionals de la vàlua d’Iñaki Gabilondo, José María Calleja, Antonio San José o Ana García Siñeriz, a més d’altres treballadors d’una plantilla que portava més d’una dècada batallant per la primera línia informativa malgrat haver estat sempre massa curta, estan a terra de ningú, a l’espera de saber sobre el seu futur. Això sí, està clar que, si Telecinco es fa càrrec de la plantilla, que passaria a dependre d’Atlas News, es quedarà amb aquells que no tingui més remei que carregar: la resta estaran ben aviat fent cua a l’INEM. És la història de sempre, la que també passarà, per exemple, amb el canvi de govern català i tots els treballadors laborals (no funcionaris) que depenien d’un departament i ara passaran a dependre d’un altre o de cap, perquè les conselleries es reduiran a 12. Es tracta d’un joc molt divertit que consisteix regularment a mirar si encara tens cadira a sota o te l’han pres. Els treballadors de CNN+ passaran un temps mirant cada dos segons si encara tenen cadira, i els afortunats que la conservin, la traslladaran de Tres Cantos a Fuencarral.
Informació com a valor afegit, aquesta és la batalla, fins ara sembla que perduda, de la televisió en obert a l’Estat espanyol. Al final serà cert el que ha dit Alejandro Perales, president de l’Associació d’Usuaris de la Comunicació, que tot indica que aquest valor el seguiran aportant les pel·lícules i el futbol.